Untitled Document
 
 
 
  2018 Dec 19

----

10/04/1440

----

28 آذر 1397

 

تبلیغات

حدیث

 

ابوذر غفاری رضی الله عنه روایت می‌کند، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: «إِنَّ الله يَغْفِرُ لِعَبْدِهِ ما لَمْ يَقَعِ الْحِجابُ»، قيل: يا رسول الله وما الحجاب؟ قال: «أَنْ تَموتَ النَّفْسُ مُشْرِكَةً».
 «خداوند بنده‌اش را می‌بخشد به شرطی که بین خدا و بنده‌اش حجاب قرار نگیرد. گفته شد ای پیامبر خدا حجاب چیست؟ فرمودند: اینکه انسان، مشرک بمیرد».

 مستدرک حاکم 4/286 حدیث (7660)، مسند امام احمد 5/174 حدیث (21562). حاکم گفته است این حدیث صحیح الاسناد است.

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

قرآن و حدیث>اعجاز قرآن و سنت>اعجاز علمی قرآن در جانور شناسی (1) : زیست اجتماعی حیوانات و پرندگان

شماره مقاله : 11190              تعداد مشاهده : 509             تاریخ افزودن مقاله : 28/11/1396

بسم الله الرحمن الرحیم

اعجاز علمی قرآن در جانور شناسی (1) : زیست اجتماعی حیوانات و پرندگان

الله تبارک و تعالی می فرماید: {وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُكُمْۚ مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْءٍۚ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ} ترجمه: هيچ جننبده ای در زمين نيست و نه هيچ پرنده ای که با دو بال خود پرواز می کند، مگر اينکه امت هايی مانند شما هستند، ما در کتاب (لوح محفوظ) هيچ چيز را از قلم نینداخته ایم، سپس به سوی پروردگارشان محشور می گردند.

پژوهش ‌ها اثبات کرده است که حیوانات و پرندگان نیز به صورت اجتماعی زندگی می ‌کنند، بدین معنی که هماهنگ با یکدیگر کار و زندگی می‌ کنند.

پرواز پرندگان

قرآن در مورد پرواز پرندگان می‌ فرماید:

{أَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ مُسَخَّرَاتٍ فِي جَوِّ السَّمَاءِ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا اللَّـهُۗ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ}[1] ترجمه: آیا آنها به پرندگانی که در جوّ آسمان مسخر هستند، نمی نگرند؟ مسلماً در اين نشانه هایی است برای گروهی که ايمان می آورند.

مشابه به این، پیامی دیگر در قرآن تکرار شده است: {أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَيَقْبِضْنَۚ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمَٰنُۚ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ بَصِيرٌ}[2] ترجمه: آيا به پرندگانی که بر فراز سرشان است که گاهی بالهای خود را می گشایند و گاهی فرو می بندند، نگاه نکردند؟! جز الله رحمن، کسی آنها را بر فراز آسمان، نگاه نمی دارد. بی گمان او به هر چيز بيناست.

واژه‌ ی عربی «أمسَك» به صورت تحت الفظی به معنی قاپیدن و نگه داشتن است و بیانگر آن است که الله با قدرت خود، پرندگان را در آسمان نگه می ‌دارد. این آیات بر وابستگی شدید رفتار پرندگان به نظم الهی تأکید می ‌کند.

داده ‌های نوین علمی درجه‌ ی دقتی را که گونه‌ های مخصوصی از پرندگان با توجه به برنامه‌ ی حرکت‌ شان کسب کرده ‌اند، نشان داده است. تنها وجود برنامه‌ ی مهاجرتی بر روی کدهای ژنتیکی پرندگان است که می‌ تواند سفرهای دراز و پیچیده‌ ی پرندگان بسیار جوانی را توجیه کند که بدون هرگونه تجربه ‌ی پیشین و یا راهنمایی قادر هستند سفرشان را با موفقیت به پایان برسانند. همچنین این پرندگان قادرند که با داده‌ هایی معین به همان نقطه ‌ی عزیمت خود بازگردند.

پرفسور هامبورگر[3] در کتاب خود «قدرت و ظرافت»[4] مثال پرنده ‌ای را می‌ آورد که در اقیانوس آرام زندگی می ‌کند. این پرنده‌ ها 15000 مایل (24140km) را به صورت شکل شماره "8" پرواز می ‌کنند. این سفر حدود 6 ماه به طول می‌ انجامد و با بیشینه‌ ی یک هفته تأخیر به همان نقطه‌ ی عزیمت خود برمی‌ گردند. دستور العمل بسیار پیچیده‌ ی چنین سفری باید در سلول‌ های عصبی پرندگان ذخیره شده باشد. این پرندگان کاملاً برنامه‌ ریزی شده ‌اند.

بنابراین جای خود دارد که ما نیز در هویت برنامه ‌ریز آن‌ها تامل کنیم.

 

برگرفته از کتاب: قرآن و علوم نوبنیان

مؤلف: دکتر ذاکر نایک

مترجم: انس محمودی

با تصرف

ام احمد

 

 



[1] نحل:79

[2] الملک:19

[3]-Prof. Hamburger

[4]-Power and Fragility



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

امام احمد بن حنبل رحمه الله فرموده اند: " رأي الأوزاعي ورأي مالك ورأي أبي حنيفة كله رأي وهو عندي سواء وإنما الحجة في الآثار" ( ابن عبد البر در "الجامع" 2/149) يعنى: " رأى اوزاعى و مالك و ابو حنيفه همه اش رأى هست و نزد من همه اش يكسان است، ولى برهان و دليل و حجت بايد از اثر (يعنى حديث پيامبر) باشد".

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 470
دیروز : 2284
بازدید کل: 9960105

تعداد کل اعضا : 616

تعداد کل مقالات : 11224

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010