Untitled Document
 
 
 
  2020 Jul 02

----

11/11/1441

----

12 تير 1399

 

تبلیغات

حدیث

 

عمرو بن عاص رضی الله عنه  می‌گوید: از رسول خدا صلی الله علیه و سلم  پرسیدم: چه کسی را بیشتر از همه دوست داری؟ فرمود: «عایشه را». گفتم: از میان مردان، چه کسی را؟ فرمود: «پدر عائشه را». گفتم: سپس چه کسی را؟ فرمود: «عمربن خطاب را» و آن‌گاه مردان دیگری را نیز نام برد.
الاحسان فی صحیح ابن حبان (15/309)

 معرفی سایت

نوار اسلام
اسلام- پرسش و پاسخ
«مهتدين» (هدايت يافتگان)
اخبار جهان اسلام
تاریخ اسلام
کتابخانه آنلاین عقیده
سایت اسلام تکس - پاسخ به شبهات دینی
خانواده خوشبخت
شبکه جهانی نور
سایت خبری تحلیلی اهل سنت
بیداری اسلامی
صدای اسلام

 

 

 

  سخن سایت

قال ابن الجوزي ( تلبيس إبليس: 447) ‏عن يحيى بن معاذ يقول: «اجتنب صحبة ثلاثة أصناف من الناس العلماء الغافلين والفقراء المداهنين والمتصوفة الجاهلين».
امام ابن جوزی در کتاب "تلبیس ابلیس" آورده: از يحيي بن معاذ نقل است كه فرمود: «از صحبت سه گروه بپرهيزيد: عالمان غافل، فقيران تملق گو و صوفیان جاهل».

لیست الفبایی     
               
چ ج ث ت پ ب ا آ
س ژ ز ر ذ د خ ح
ف غ ع ظ ط ض ص ش
ه و ن م ل گ ک ق
ی
   نمایش مقالات

تاریخ اسلام>اشخاص>عمر بن عبدالعزیز > اصلاحات انقلابی عمر بن عبدالعزیز رضی الله عنه

شماره مقاله : 1598              تعداد مشاهده : 336             تاریخ افزودن مقاله : 26/2/1389

اصلاحات انقلابی عمر بن عبدالعزیز

 اصلاحات انقلابی عمر بن عبدالعزیز رضی الله عنه
 


امام سید ابوالحسن علی ندوی

مترجم: علامه محمد ابراهیم دامنی



علاوه بر پیش گرفتن زندگی زاهدانه و احتیاط و تقوی، روح حکومت را نیز به طور کامل تغییر داد اولین تغییر بنیادی وی این بود که نقطه نظر حکومت را نسبت به تمامی امور تغییر داد، تا قبل از خلافت ایشان برای گرفتن مالیات و خراج دولتی و صرف کردن آن اداره ی مخصوصی تشکیل شده بود که آن اداره را با اخلاق و عقاید، سیرت و تربیت، ضلالت و هدایت، عموم مسلمین هیچ سر و کاری نبودف نظام ان به همین محور می چرخید، ایشان با جمله معروف و تاریخی خویش که « محمد(ص) برای دنیا هادی ای فرستاد شدند نه به صورت بخشدار و یا استاندار» (کتاب الخراج امام ابو یوسف (رح) ص 57.)

خراج دولت و دیدگاه آن را تغییر داده و آن را به جای حکومت دنیایی به صورت خلافت نبوت در آورد.تمام دوران خلافت عمربن عبدالعزیز تفسیر عملی همین جمله بود. ایشان در مقابل مصالح سلطنتی و منافع اش اصول را اخلاق دینی را همیشه ترجیح می داد، در مقابل دینی به ضررهای مالی و دولتی هرگز اعتنا نمی کرد. در زمان حکومت اسلامی خلافتش، رعایای غیر مسلمان (ذمی) آن ممالک به تعداد زیادی مسلمان شدند و نتیجه اش این بود که مالیاتی که از مبالغ آن مخارج دولتی می چرخید کمتر می شد و توازن مالی دولت شدیدا" به هم می خورد. کارمندان دولتی این خطر را گوشزد کردند و اظهار خطر کردند، ایشان فرمود که این (مسلمان شدن کافر) هدف اصلی بعثت پیامبر(ص) بوده است. و برای مسؤلین دیگر مالیات نوشت من از این بابت بی نهایت خوشحال می شوم که همه غیر مسلمین، مسلمان شوند و ( در آمد جزیه به طور کلی متوقف گردد) من و شما با کشاورزی و شخم زدن زمین شکم مان را سیر کنیم.(مناقب عمربن عبدالعزیرص 64 چاپ اروپا) در یمن خراج به مقدار معین دریافت می شد چه کشاورزی خوب باشد چه بد. حاکم محل این روش گزارش داد. ایشان در جواب فرمودند خراج باید مطابق با مزرعه دریافت گردد، اگر چه نتیجه اش این باشد که از تمام منطقه فقط یک مشت گندم دریافت گردد، به همین قدر راضی هستم.(سیرت عمربن عبدالعزیز ص 126)

عوارض مالیاتی مملکت را به طور کلی معاف کرد و برا ی عمال نوشت که این بخس است در این مورد قرآن ارشاد می فرماید { ‏ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءهُمْ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ ‏}شعرا/183

{‏ و اشياء مردم را نكاهيد ( و حقوق ايشان را ضايع نكنيد ) و در زمين تباهي نورزيد . ‏}

به جز از چند رقم درآمد جایز شرعی، ده ها رقم مالیات و درآمد های ناروای دولتی که حکام گذاشته اختراع کرده بودند، همه یکسره معاف کرد و راه های دریا و خشکی را باز کرد و هر نوع کنترلی را از مسافرت های تجاری برداشت.

در ممالک اسلامی اصلاحاتی انجام داد که نتایجش خیلی عمیق بود و برا ی کل کشور پیمان های یکسانه برای کسبه تعیین کرد که تغییر دادن آن ممکن نبود.

تجارت حکام و کارمندان دولت را ممنوع قرار داد. بهره کشی فرد از فرد «بیگاری» را به طور قانونی ممنوع کرده مقدار زیادی از اراضی و املاک سلطنتی که امراء و پادشاهان قبلی برای افراد خانواده اش شکارگاه و یا چراگاه تعیین و اختصاص داده بودند به بیت المال باز گردانده بود و گفت این ملک مردم است. کلیه مسؤلین دولتی از پذیرفتن تحفه و سوغات منع کرده و فرمود درست است زمانی اسم آن تحفه بود، اما حالا به جز رشوه نام دیگری ندارد. به کلیه ارگان های دولت بخشنامه کرد که برای مردم موقعیتی فراهم کنید تا بدون واسطه به شما دسترسی داشته باشند. در موسم حج اعلان عمومی می شد که هر فردی به ما اطلاع دهد که فلان شخصی ظلمی کرده است و یه به ما مشورت نیکی بدهد به آن شخص از صد تا سیصد دینار جایزه پرداخت خواهد شد.

_________________________________

منبع: تاریخ دعوت و اصلاح

مؤلف: امام سید ابوالحسن علی ندوی (رح)

مترجم: علامه محمد ابراهیم دامنی (رح)

انتشارات:صدیقی، زاهدان/1382

 

به نقل از: سایت نوگرا
 



 
بازگشت به ابتدای صفحه     بازگشت به نتایج قبل                       چاپ این مقاله      ارسال مقاله به دوستان

اقوال بزرگان     

"در عجبم از کسانی که از بیم بیماری از خوردن و نوشیدن خودداری می‌کنند اما از بیم آتش جهنم از گناه خودداری نمی‌کنند." - عبدالله بن شبرمه (رحمه الله), سیر أعلام النبلاء 6/276

تبلیغات

 

منوی اصلی

  صفحه ی اصلی  
 جستجو  
  روز شمار وقايع
  عضویت در خبرنامه  
پیشنهادات وانتقادات  
همكارى با سايت  
ارتباط با ما  
 درباره ی ما  
 

تبیلغات

آمار

خلاصه آمار بازدیدها

امروز : 1452
دیروز : 6572
بازدید کل: 6574818

تعداد کل اعضا : 608

تعداد کل مقالات : 11123

ساعت

نظر سنجی

كداميك از كانال‌هاى اهل سنت فارسى را بيشتر مي‌پسنديد؟

كانال فارسى نور

كانال فارسى كلمه

كانال فارسى وصال

نمایش نتــایج
نتــایج قبل
 
.محفوظ است islamwebpedia.com تمامی حقوق برای سایت
All Rights Reserved © 2009-2010